Sunday 28 December 2014

Sup Gear Box Style Blossom

Aku teringin makan sup gear box ni dah lama. Teringin mengalah mak buyong ahakks. Aku cari kat pasar adalah tergantung-gantung je tulang tu.
 Aku tanya kat tukang jual tu sekilo berapa ringgit? Sekilo 10 katanya. Aku cari yang kecik sikit sebab semua bapok besor sangat.
Timbang-timbang 2kg lebih je, dalam RM25 bolehlah nak buat sup gear box. Fuhh telan ayaq liur teringat nak srup srup nanti.

Aku suruh orang tu kerat jadi 4 bahagian. iyelah semua bapok gajah tulangnya. Dah beli baru teringat kat rumah mana ada periuk besar.

Kuali pun boleh la hihii



Simple sangat aku punya sup gear box.

Rebus Tulang dengan hirisan halia dan bawang besar yang sudah dibland

Tumis Darat

Bawang kecil 5 ulas hiris
Bawang putih hiris
Halia 1 inci hiris
Bunga lawang, kayu manis dan cengkih

Bawang besar diblend

Nak pedas boleh letak serbuk lada hitam

Bahan sampingan 

Daun sup

Aku panggil tumis darat sebab tumis segala bahan diatas lepas tu tuang terus kedalam rebusan tulang.

Masukkan garam serbuk perasa dan tunggu sehingga isi-isi kat tulang tu tertanggal dan empuk.

Boleh makan macam tu je atau makan dengan aneka mee atau bihun memang sedap la.

Nak sedap makan dengan sambal kicap dan sambal lada terangkat kening. 

No comments:

Post a Comment