Tuesday 16 December 2014

Asam Pedas Kick

Asam pedas Kick nama diberi sedap sudah semesti walaupun simple tetap dihati. Hari ni pening nak masak apa. Buka Frezzer ada kacang bendi. Aku kalau bendi mesti masak asam pedas je yang aku tahu la.

Ikan pula aku bedal ikan pelaling, Kalau nak sedap memang ikan pari la kan. Ikan pari memang selain bakar masak asam pedas je.

Jenis-jenis ikan yang sedap masak asam pedas setahu aku ikan pari, parang, tenggiri, jenahak, kembung. Tapi sayang seribu kali sayang dalam frezzer aku tak ada kesemua ikan diatas aku bedal je la ikan pelaling pun sedap. 


Bahan Asam Pedas

Ikan
Cili Kering
Bawang Besar
Kunyit Hidup
Kacang Bendi
Asam Keping
Asam Jawa
Serai
Halia
Daun Kesum

Caranya

Blend cili kering, halia bersama dengan bawang dan kunyit hidup
Panas sedikit minyak kemudian tumis bahan blander
Tumis Asam pedas sehingga pecah minyak
Masukkan air asam jawa asam keping
Masukkan air ikut suka hati

Apabila bahan sudah mendidih masukkan kacang bendi, serai daun kesum. 
Biarkan sebentar kemudian masukkan ikan tunggu sekejap sehingga masak. 

Siap sudah Asam Pedas Kick Simple!

No comments:

Post a Comment