Friday 19 December 2014

Kangkung Goreng Belacan


Kalau makan kat restoran kangkung ni harganya RM5-6 tau dok?

Mahal sangat kalau beli secekak tu baru RM 1-2 kan. Boleh dapat kuantiti yang lagi banyak dan yang pening lazat.

Iye kew sedap?


Mestilah sedap, try la masak sendiri. Ohhh aku guna kankung cina yang daunnya lebar dan agak keras, rebus pun sedap macam gambar kat bawah ni.


Aku kalau sedap memang aku citer tak sedap aku citer juga kihkihhkihh. Tak pelah kongsi resepi mana tau ada akak adik abang tu tak ada idea nak masak kan.

Mari try resepi aku yang simple lagi sedap ni, Iye kew sedap?

Bahan-bahan

Kangkung Cina
Bawang Kecil 2 biji
Bawang pulis seulas
Cili Api 1 biji
Belacan 2 inci
Ikan Bilis

Cara-cara
Oleh sebab aku tak rajin nak tumbuk, Aku hiris je semua bawang tu dan tumis pastu masukkan ikan bilis dan belacan.

Belacan tu bancuh dengan air sedikit dan masukkan dalam kangkung kemudian masukkan bahan perasa dan tunggu kangkung tu masak dah siap.

Mudah kan janji sedap.

1 comment: