Tuesday 9 December 2014

Singgang Ikan Tongkol

Aku kalau makan Singgang Ikan Tongkol ni mesti aku teringat masa aku kecil dulu, entahlah sampai sekarang kalau aku makan singgang mesti teringat suasana pada masa tu hahhaha.


Menu yang paling simple dan sedap inilah diantaranya, mudah macam gigit kuku kaki je, eggg melampau mudahnya tu. Pendek kata senang sangat la orang lelaki pun boleh buat kot. Ehh perempuan kalau tak pandai memang tooo muchh! la kan.

 Resepi Singgang Ikan Tongkol

Ikan Tongkol Seekor
Lada Kecil Merah dan Hijau
Lengkuas
Halia
Serai
Asam Keping
Bawang Besar 
Bawang Kecil

  • Caranya sangat la mudah wehh campak campak dah siap, lada besar dan lada kecil tu pecahkan atau belah dua.

  • Lengkuas, serai dan halia dihiris atau diketuk
  • Bawang kecil dan bawal besar dihiris atau dimayang

  • Kesemua bahan tu disatukan dalam periuk yang berisi ikan tongkol masukan air ikut suka nak kuah lebih boleh masuk lebih.
Haaa! betul kan mudah sangat kan kan, aku tak tipu ini merupakan salah satu menu simple gila yang awesome dan sedap. Hirup macam tu je dah heaven tahap nak pejam mata felling gila.

No comments:

Post a Comment