Thursday 18 December 2014

Resepi Ikan Goreng Cili Api

Aku dah bosan kalau asyik makan ikan goreng je, Korang selalu masak atau makan ikan masak apa? Share la sikit kat aku ni.

Tak ada idea nak masak apa selain ikan masak kicap merah jom la try aku punya resepi. 


Try la dulu sedap ke tak!


Bahan-Bahan

Ikan 
Cili Api 10 tangkai
Cili Besar 1 tangkai
Bawang Kecil 1 Labu
Bawang Besar 2 Biji
Bawang Putih 1 ulas
Minyak
Garam dan perasa serta gula
Daun Bawang sebagai hiasan 

Cara-cara



Ikan tu goreng la sedang-sedang jangan garing sangat, ikut suka la senang citer.

Bland cili api, bawang besar, kecil dan putih together gether tapi jangan terlalu hancur. Aku blandkan kasar-kasar sikit biar terasa lada tu baru kaw.

Tumis bahan yang sudah dibland tu sehingga garing dan masukkan serbuk perasa dan garam serta sedikit gula.

Aku masukkan sedikit asam keping biar rasanya seimbang dengan kepedasannya.

Ikut sukalah nak masukkan ikan sekali pastu kacau. Tapi cara aku ikan letak terus dalam pinggan pastu baru letakkan bahan tumisan tabur daun bawang hias sikit compem tambah nasi kaw.


Selamat mencuba. wink! kenyit mata skit.

No comments:

Post a Comment