Tuesday 17 June 2014

Tips Bangun Pagi Yang Afdal

Nak segar bangun pagi sebenarnya mudah je, pastikan tidur cukup la, tak percaya try la tidur awal dan bangun mesti segar je, muka berseri dan yang penting boleh halau setan yang selalu gantung kat mata kita tu.

Eh! bukan aku kata setan gantung kat mata tu, ustaz aku selalu kata, nak-nak bulan ni nak puasa kan, lagilah banyak setan-setan berebut nak gantung kat mata kita tu.

Cerita aku ni sebernanya menyeluruh, berkaitan dengan sikap kita juga, dah tahu jenis yang susah bangun pagi nak-nak subuh tu kan, tidur la awal, minum susu, pakai wangi-wangi baru masa tidur lena je dan tidur dalam keadaan ada air sembahyang dan bacalah doa tidur. 


Kalau tips aku masa kecil dulu, aku selalu tepuk-tepuk bantal dan kata nak bangun pukul 6.30 pagi pap pap 2 3 kat bantal hahhha kalau paling afdal better la kunci je jam loceng tu. Kalau ikut peredaran zaman sekarang kebanyakkan kunci jam guna ringtone talifon je kan. Betul tak letak bawah bantal kan?

Eh aku ada terbaca talifon tak elok tau letak bawah bantal, bahaya untuk kesihatan tak salah aku boleh mendatangkan penyakit. Aku dah tak letak dah...

Masa aku kecil dulu memang susah nak bangun pagi, tugas kejut-mengejut ni ofcoz la ibu aku dan kadnag tu ayah aku. Kalau nak mandi mesti dengan air panas, ahhh budget orang kaya je kan. Padahal mak aku jerang air guna cerek je, bukan manja sebab air kat kampung aku tu memang sejuk gila.

Tips paling afdal bangun pagi dan mudah baiklah fikir, bangun pagi nak solat subuh, sebab solat subuhlah permulaan kita nak teruskan seharian itu. Pk solat subuh tu la permulaan nak ucapkan terima kasih kat Tuhan sebab kita masih bernyawa dan boleh tambah pahala dan ampunkan dosa-dosa kita. 

No comments:

Post a Comment