Saturday 14 June 2014

Aku dan Patin Pahang

Hari ni aku masak masakan orang pahang, Ikan Patin Tempoyak. Bersilat kot aku kat dapur hari ni. Ermm memang sedap la kalau kena dengan cara masaknya. Kadang tu ikan sungai ni kena dimanja betul-betul sebab dia punya bau tu kena make sure hilang bau hanyir. Walaupun nampak leceh tetapi kan, bila makan dia punya sedap perhhh heaven tau.

Ada yang tak suka makan ikan sungai ni, aku tahu mungkin sebab tak tahan bau hanyir kan, ada juga suka makan tapi tak sanggup nak masak sebab bau dia tu betul tak? 

Aku cadangkan nak hilangkan hanyir ikan patin atau ikan air tawar ni ko kenalah cuci betul-betul pastu ko letak segala asam. Macam aku lebih suka lumur dengan asam jawa kalau nak lagi cepat hilang bau perah asam limau biarkan sekejap pastu bilas dengan air bersih banyak kali hingga hilang bau.

Kalau ikut resepi aku masak patin ni mudah je, macam seekor ikan yang tak sampai 1 kg tu aku belah jadi 6 bahagian. Bahan untuk patin masak tempoyak aku guna cili api hijau 4 biji, kunyit hidup satu ibu jari, bawang kecil 3 biji pastu ko letak dalam lesung batu letak garam pastu tumbuk hingga lumat. Lepas semua bahan tu ditumbuk masukkan dalam 4 sudu tempoyak gaul kasi rata.

Mudah sangat masak ikan ni yang penting  ikan tu mesti dah tak ada bau hanyir, cara-cara nak masak ikan patin tempoyak mudah macam kacang kuda je, Masukkan bahan yang ditumbuk tu dalam periuk, masukkan air biarkan mendidih pastu letak la ikan,  mudahkan! Penambah kesedapan dalam masakan ni daun kesum dan bunga kantan. Akhir sekali letak perasa dan tambah sikit lagi garam.

Ehh perut dah kenyang ni, rasa nak keluar berwindow shopping tak pun cuci mata sambil top up barang nak menjual. Jom cuaca pun macam ok je ni.

No comments:

Post a Comment