Tuesday 27 January 2015

Paih Ikan Tempoyak sedap

Mari sini nak kongsi satu resepi yang bila korang makan rasa nak makan lagi dan bawa dalam mimpi hehehe. Oklah ni makanan pebret aku masa aku kecik dedulu le.

Simple je tapi sedap habaq kat hang

Aku guna ikan pelaling je, amboi manis sangat rasa ikan ni sebab fresh baru beli dari pasar je.


Ikan dapat ikan patin lagi sedap
Cili Padi
Kunyit Hidup 
Tempoyak
Daun Kesum
Daun Pisang 
Garam 
Perasa

Cili Padi, garamdan Kunyit Tumbuk sehingga lumat 
Masukkan tempoyak gaul sehingga sebati
Masukkan perasa

Sediakan daun pisang kemudian letak daun kesum sebelum letak bahan tumbuk, kemudian letak ikan dan letak lebihan bahan tumbuk sehingga menutupi ikan. Bungkus ikan dengan daun kesum dan bakar sehingga masak.

Aku bakar dengan alat pembakar yang paling best aku bak habaq hang, nanti aku share sebab alat ni memang memudahkan hidup aku dan yang paling best kerja maska memasak jadi cepat mudah dan sedap.


No comments:

Post a Comment