Friday 31 October 2014

Kerabu Pegaga Bilis

Hai, alahai mood malasnya la aku ni, aku sekarang malas nak masak sayur entah kenapa punya pe'el. Padahal senang je masak sayur tu kan. Tapi rajin pula buat kerabu hahahha. Tadi aku buat kerabu pegaga plus daun salom. Kenal tak daun selom tu, tak kenal buat-buat kenal je la ye.

Sedap hingga jilat jari pinggan sudu semua sekali pendek kata bertambah la nasik berpinggan-pingan. Aku tak pandai sangat masak, aku tengok-jeling-ushar to nenek mak aku masak je. Hahahah nampak macam pro je kan.

Resepi Kerabu Pegaga Bilis

Daun Pegaga secekak
Daun Salom Secekak
Belacan - digoreng tak nak pun tak pe ikut suka hati uolss la
Bawang Besar 1 biji
Cili api - hijau 3 merah 2
Ikan Bilis satu gengam. ( nak tukar udang kering ikut suka hati)
Air asam jawa
Kerisik ( Kelapa yang disangai )
Garam dan bahan perasa seperti gula.

Cara-caranya mudah pejam mata je buat. Aku kategorikan 3 bahagian. Cissss belagak tahap gaban. eh gaban belagak ke?

Part 1
  • Potong halus-halus daun pegaga dan daun salom
  • Hiris halus bawang besar
Part 2
  • Tumbuk lada bersama ikan bilis sehingga separa hancur 
  • Masukkan kerisik dan bahan perasa seperti garam sambung la tumbuk sehingga kerisik dan ikan bilis sebati.
  • Ambil pati air asam jawa dan gaul kedalam bahan tumbuk tadi.
Part 3

Campurkan part 1 dan part 2 sehingga mesra dan berkasih sayang, rasa lah kalau tak cukup rasa masin ke apa ke boleh tamabah. Sebenarnya buat kerabu ni spesen je cara dan bahannya. Kalau ikut aku memang macam ini lah caranya sebab dah sebati zaman tok nenek aku.

Kalau ikut nenek aku, sambil belimbing buluh dengan ikan bilis paling rare. Nantilah aku cerita pasal sambal tumbuk nenek aku tu. 

No comments:

Post a Comment