Thursday 30 October 2014

Daging Masak Merah

Hai. aku nak cerita pasal aku masak sedap tadi hahhaha. Sedap betul aku masak Daging Masak Merah. Tak sia-sia kerajinan aku selama hari ini membuahkan hasil yang sangat lumayan pada diri sendiri. Nampaknya aku kenalah diet lebih takut semakin bam bam nanti.


Aku nak kasi Tips pada sesiapa yang nak tahu cara potong daging jenis nipis tu. uitt nak potong daging harus tau jurus tau, apa ingat jenis silat je nak jurus jurus ni.  Aku potong daging ikut jurus melintang urat hahahha kalau tak! ermmm ya ampun matik tercekik la aku satu lagi lenguh rahang pipi masa menguyah sebab liat.



Tips mudah nak daging mudah dipotong nipis-nipis


Fross dalam Peti Ais

Apa susah letak je dalam peti ais beku tu, kasi dia fross kaw-kaw dulu. Pastu bawa keluar dan biarkan sementara kat luar pastu potong la nipis ikut sesuka hati. Aku dah cuma potong masa daging tu lembut memamang hampes la daging aku tu jadi tak menarik.


Rebus 

Ha lagi satu rebus je daging tu separuh masak, kerja mudah sangat lepas rebus kasi suam sikit apa lagi potong ikut melintang uratnya kasi tak tercabut gigi hampa semua. 



Aku nak kongsi secara Random cerita masak memasak aku ni. Aku masak daging masak merah dinner tapi memang sedap wa cakap lu, tak da tipu punya ooo.



Bahan Daging Masak Merah



Daging  - 1 gengam yang telah dihir nipis 

Lada kering - 1O Tangkai
Lada Besar - 1 Tangkai
Bawang Besar - Kalau size besar 1 biji - kalau size kecil 2 biji je.
Bawang Putih - 2 ulas

Bismillah la dulu, aku kalau masak memang selawat dan ikut sunah nabi kacau lawan arah jam. 


Caranya Blend Lada kering bawang besar bersama bawang putih sehingga hancur. Ehhh siap dah blend bagai, panaskan kuali letak minyak masak dalam ikut kuantiti bahan yang diblend tu. 


Tumis bahan separuh masak dan naik bau wangi masukkan garam dan gula serta bahan perasa.  Patu letak daging dan biarkan dalam beberapa minit. Kalau nak kuah letak la air pastu biar dia mesra. AKu letak asam keping sikit kasi semua rasa sebati. 

Letak hirisan bawang besar sebelum nak tutup air, bawang ni sebenarnya yang membuatkan masakan kita manis dan sedap selain dari air daging. Gambar  tak sempat ambil dah habis aku bedal hahahh. 

No comments:

Post a Comment