Thursday 25 June 2015

Rumah Pertama?

Rumah sekarang ramai yang cakap tak mampu nak beli? iye ke? betul ke?

Iye betul aku tak nafikan, memang betul rumah sekarang mahal nye la kan. Aku nak beli rumah 2nd hand je pun dia punya harga main ratus k.

Sekarang ni ruamh flat yang cat dah berkopak, keadaan luar dalam pun banyak yang harus di baiki harga wow mau cecah 100k keatas!

Punyalah mahal tapi itulah tepuk dada tanya diri sendiri?

Macam aku aku prefer kumpul duit end up beli rumah idaman hati yang aku fkir aku nak duduk dan kalau boleh nak menetap terus tak mau pindah randah. Itu aku punya style.

Half orang beli dan sewa kan, itu orang lain bukan cara aku, aku nak beli rumah idaman dan nak tinggal menetap pastu turunkan kat anak.


Aku verangan nak beli rumah macam dalam gambar tu! huhh! biarlah aku aku punya verangan ko tak yah sibuk hihiiii.

Tu i punya husband baru balik dari kerja, aku yang dok kat balkoni tu ahahhahah verangan tinggi nak oiii nanti jatuh bangun sendiri kan ahahhaha.

Adakah aku hanya mampu verangan? tunggu dan lihat

Ikutkan hati aku nak je beli rumah yang baru nak bangun tu tapi itu la, bila baca kisah orang yang beli rumah tu makan 3 4 tahun itu pun kalau tak ada masalah. Kadang tu ada yang tak seperti yang dijanjikan.

Pikir punya pikir, macam better bei rumah yang 2nd hand, seeloknya yang ownernya nak jual, keadaan rumah tu masih elok. Tapi harga sendiri mau ingat la kan. Ko rasa ko mampu ko tepuk dada ko, tak payah pening2 kepala.

Macam aku ni fobia la sikit mana tidaknya, aku pernah ada pengalaman saudara aku beli rumah, tapi sedih la wehhh kena kencing dengan orang yang uruskan jual beli tu, dekat 20k lebih melayang, Bukan saudara aku je kena tipu ramai lagi. Kuntil Anak betul la orang macam tu, melayu buat sama melayu pastu perempuan pula yang menipu tu kepala otak ko memang selaras dengan hati ko yang hitam.

Tak kesian ke pada orang yang mengharapkan 100% harapan nak miliki rumah tu, ko tak tahu ke duit deposit tu duit dari mana? gila betul manusia yang mengambil kesempatan di atas kealpaan orang lain.

Aku rajin baca pengalaman orang lain yang beli rumah pertama ni, ada yang lancar ada yang beronak duri ada yang kena tipu ada yang macam-macam la. Seronok baca pengalaman mereka pasal nak dapat ruamh pertama, banyak juga dapat ilmu dari o kan.

Korang type je kat google tu, pengalaman beli rumah pertama nanti korang bacalah buat jadikan ilmu bila nak beli ruamh nanti. Tapi nasihat aku kumpul duit dulu, dan tetapkan jenis rumah yang korang nak beli tu dan mampukah?


No comments:

Post a Comment