Tuesday 26 August 2014

Belanja Dapur Mahal kan

26/8/2014
Aku nak pergi tesco jap lagi nak beli barang dapur sikit, dah dua hari aku tak masak asyik bungkus je lemau rasanya.

Belanja dapur aku budget dalam RM300 kebawah macam tu, tak menentu juga kadang tu lebih kadang tu bawah pada tu. Kadang tu campur barang kering barang basah.


Ada terbaca dalam ruangan forum berkaitan dengan belanja dapur ni semua pakat dok bising yang belanja dapur makin mahal kan. Aku dok bayangkan macam mana yang ada keluarga besar anak around 4 5 orang campur mak pak total 6 orang kan. opkos belanja mau lebih dari aku ni.


Sebenarnya aku dok perhati belanja dapur ni kalau diuruskan dengan bijak sebenarnya kita tak la membebankan sangat. Tapi nak budget pun kena la dengan tempatnya sekali sekali mau juga makan sedap2 kan tak kan ikan kering telur hari-hari jemu juga kan.

Aku jenis tak kuat makan, makan tak kerap pun ye, makan sikit je dah kenyang tapi datang mood aku nak mentedarah jangan cakaplah aku makan je. Kadang tu aku ni ikut mood aku, kadang tu teringin nak makan fast food memalam pun gagah cari.

Bagi family yang besar tu selalu diuruskan oleh isteri yang pandai menguruskan budget bulanan, bayangkan gaji suami RM2k, nak bayar rumah kereta bil2 semua minyak kereta ada pula anak kecil anak pula 4 5 dok sekolah lagi ayoyoooo!!! memang tak cukup la kan. Kebanyakkan isteri akan kerja tak pun ada side income tolong suami.

sekarang ni ramai orang dok cari side income, macam aku walaupun family aku kecil cenonit je aku kuat kerja cari duit lebih sebab aku nak beli apa yang aku nak sebab aku tak suka susahkan orang lain terutama orang yang aku sayang.

now aku stop buat cookies dan barang jualan aku sebab aku nak settle hal lain, nanti dah settle segala hal aku continue semula.


No comments:

Post a Comment